wtorek, 6 listopada 2018

#148- York, kolejna miasto z długwieczną historią i piękną architekturą

wtorek, 6 listopada 2018
Witajcie. Bardzo się ciszę z tak dużej aktywności pod poprzednim postem. Naprawdę nie myślałam, że ktoś jeszcze czyta blogi! Dzisiaj przychodzę do Was z kolejną dawką zdjęć „podróżniczych”, tym razem z jednego z najstarszych miast w Wielkiej Brytanii- York, w hrabstwie Yorkshire na pólnocy Anglii.


Miasto przecina rzeka Ouse (której nie zrobiłam zdjęcia oczywiście, ale na potrzebę wyobraźni, mogę powiedzieć, że bardzo przypomina londyńską Tamizę), wzdłuż której znajdziemy większość atrakcji, w tym zamek, mury obronne, katedrę, oraz market The Shambles, sięgający historią nawet do czternastego wieku.


Pierwszym i najważniejszym punktem naszej wycieczki było York Castle Museum, którego ekspozycje mieszczą się w budynku po starym, przy zamkowym więzieniu. 


Pierwszą z ciekawych wystaw był pokaz mody i trendów z dekad XVIII-XXI wieku, ukazany kolekcją znanej projektantki Vivienne Westwood, wraz z historią produkcji obuwia. Mnie najbardziej bliskie są lata 70 XX wieku i wszechobecny styl hippie.


Trochę dalej, wystawa wystroju wnętrz, typowych domów w Wielkiej Brytanii i jak zmieniał się komfort życia od XIX wieku, przez II wojnę światową, do czasów obecnych (w tym ukazane również przeróżne zabawki z każdej dekady, porównujące czym bawiły się dzieci z rodzin, z różnych klas społecznych). 




Największe wrażenie zrobiła jednak na mnie rekonstrukcja marketu The Shambles, która w interaktywny sposób pokazywała jakie sklepy i atrakcje odwiedzali mieszkańcy York’u w dawnych czasach.






Do tego cała ekspozycja poświęcona szalonym latom 60 XX wieku, z Beatlesami na czele, oraz wystawy historyczne pokazujące historię żołnierzy z York’u podczas II wojny światowej i więźniów przy zamkowych cel. 





Zaraz po wyjściu z Castle Museum można udać się na szczyt Clifford Tower, która będąc pozostałością po murach dawnego zamku, jest obecnie idealnym punktem widokowym na całą panoramę miasta. 



The Shambles, czyli market sławiący się głównie z wyrobów mięsnych, oraz alkoholowych, jest najbardziej charakterystycznym punktem na mapie York’u. Niektóre z budynków, w których obecnie znajdują się restauracje, puby, czy butiki, zostały wzniesione już w czasach średniowiecznych. The Shambles pełniło funckję centralnej części miasta, gdzie kwitnął handel i życie kulturalne.





Podobnie jak w Lincoln, w York’u zobaczyliśmy również przepiękną katedrę, w podobnym do Lincoln stylu architektonicznym, lecz jednak na znacznie większą skalę i z jeszcze większym przepychem.





Niestety nie mogliśmy zostać w York’u na dłużej niż 2 dni, bo na pewno odwiedzilibyśmy znacznie więcej miejsc. Jest tam pełno wszelakich muzeów (w tym muzeum czekolady, której produkcja, tak samo, jak i butów, była produktem eksportowym miasta przez wiele dekad). Następnym razem na pewno odwiedzę York Art Gallery, czy choćby Yorkshire Museum z przepięknymi ogrodami, by dowiedzieć się jeszcze więcej o tym rejonie.




Mam nadzieję, że post się Wam spodobał i jeżeli będziecie planować wakacje w Anglii, to dodacie York do swojej listy miejsc do odwiedzenia.
Pozdrawiam, Weronika. 

18 komentarzy:

  1. Ciekawy post :) Byłam kiedyś w Anglii, dokładnie w Londynie. O tym miejscu nie słyszałam, ale wygląda naprawdę zachęcająco :)
    http://moncia-lifestyle.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Och, jakie klimatyczne miejsce ! Ponieważ bardzo lubię muzea, szczególnie te interaktywne, myślę,że nie nudziłabym się w tym mieście :) No i oczywiscie wiadomość o muzeum czekolady...to zdecydowanie byłby pierwszy punkt mojej wycieczki !:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo klimatycznie :)
    Zapraszam także do siebie na nowy post - KLIK

    OdpowiedzUsuń
  4. Przepiękne miejsca, czuć ich klimat :)

    OdpowiedzUsuń
  5. York jest przepiękny, aż żałuję że JESZCZE nie miałam okazji tam być!

    https://redamancyy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Jakie piękne zdjęcia!♡ Twój post sprawił, że naprawdę chcę odwiedzić to miejsce! ♡

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam Anglię! Byłam kiedyś w Londynie, a w tym roku chyba odwiedzę to miejsce kolejny raz. Ten kraj ma swój klimat (:

    pozdrawiam, mvrtyna.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Nigdy nie byłam w Anglii. Świetne zdjęcia :)
    Mój blog-klik

    OdpowiedzUsuń
  9. Wow, jestem oczarowana klimatem i architekturą tego miasta! <3
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie!

    lublins.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  10. Teraz mam kolejne miejsce do odwiedzenia dzięki Tobie :)
    Pozdrawiam
    FotoHart Blog ♥

    OdpowiedzUsuń
  11. Lubię takie klimaty, malownicze miejsce. Mam ochotę spakować walizkę, rzucić wszystko i wybrać się w podróż :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Beautiful locations *_* Great post <3
    I followed you, Hope you can follow me back <3

    http://makeyourperfectstyle.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  13. kurcze, byłam w Anglii raz i planuje być jeszcze kilka razy, ale nistety nie byłam w York. Chyba muszę się tam wybrać kolejnym razem, bo Twoje zdjęcia zachwycają !
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie!
    https://beautifulspacesblog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  14. kurcze, byłam w Anglii raz i planuje być jeszcze kilka razy, ale nistety nie byłam w York. Chyba muszę się tam wybrać kolejnym razem, bo Twoje zdjęcia zachwycają !
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie!
    https://beautifulspacesblog.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każdy komentarz. Naprawdę wiele dla mnie znaczy.
Jeżeli chcecie bym weszła na Wasze blogi podeślijcie linka. Będzie mi prościej.

Co jednak nie oznacza, że wyznaje zasadę obserwację za obserwację. Dodaję blogi, które naprawdę mnie ciekawią :)

Pozdrawiam, Weronika

|Polne-Maki| Trochę mody, trochę kultury, książki, filmu, różnych zagadnień (W.) © 2014